Cerita Family Travel

Di Pasiran Pantai

Assalamualaikum. Sepanjang jalan di persisiran pantai, ada banyak juga hidupan laut yang dijumpai. Saya nak letak gambar kat sini. Untuk kenang-kenangan. Gigih anak-anak saya cari hidupan laut ni dan bersungguh-sungguh juga Mak dia orang ambik gambar… 😜😜😜 Itulah hasil tangkapan gambar hari Sabtu lepas. Kalau lagi beberapa tahun nanti anak saya tanya, saya akan jawab.. …

Continue Reading
Cerita Family My Stories Travel

Sunrise In Mersing

Assalamualaikum. Alhamdulillah. Hajat untuk ke pantai lagi tercapai. Semasa sibuk dengan hal-hal pekerjaan hari tu, hati memang rasa nak sangat tengok laut, ombak, pantai, matahari, ‘langit oren’ dan yang sewaktu dengannya. Destinasi kami adalah ke Mersing. Ni pemandangan di waktu pagi. Dalam pukul 7 lebih. Tu pun rasa dah terlambat, jadi, terpaksa berlari larian dari …

Continue Reading
Beauty & Health Essential Oils

Young Living Rose Essential Oil

Assalamualaikum. Rose essential oil (EO)….. Adalah antara EO idaman. Cuba anda bayangkan, 22 pound kelopak bunga Rose diperlukan hanya untuk mendapat kan 5ml essential oil ini. Baunya memang menusuk kalbu…❤️❤️❤️. Kira sekali ambik bau, boleh teringat-ingat. Aaarrrgghhhhh… 😍😊 Apa yang begitu istimewa tentang Rose EO ni? Ada yang menggunakanya sebagai minyak wangi. Nak campur dalam …

Continue Reading
Homemade Scrub Islam

Khasiat Daun Bidara

Assalamualaikum Tahukah anda tentang Khasiat Daun Bidara? Bidara sidr yang disebutkan di dalam sunnah adalah bidara berduri. Nama saintifiknya adalah Ziziphus spina-christi. Daun bidara jenis ini biasanya digunakan untuk tujuan perubatan. Daunnya tidak sama dengan daun bidara epal yang biasa kita jumpa. Jom kita baca tentang khasiat daun bidara. Ada beberapa ayat Quran yang memperkatakan …

Continue Reading
Homemade Scrub Product Review

Khasiat Daun Semambu Atau Daun Neem

Tahukah anda apa khasiat daun semambu? Pokok semambu yang juga dikenali sebagai mambu atau nama saintifiknya Azadirachta Indica merupakan tumbuhan dari keluarga mahogani iaitu Meliaceae. Terdapat pelbagai nama lain yang dirujuk dengan tumbuhan ini antaranya Nimba (Indonesia dan Sanskrit), Neem (Benggali), Arya Veppu (Malayalam), Azad Dirakht (bahasa Parsi), Neeb (Arab), Vempu (Tamil), Indian Lilactaumergosa (Inggeris) …

Continue Reading