About Barley | Cerita

Barley Bowl

Assalamualaikum Selalu kita tengok orang makan oat. Kali ni saya nak cuba barli pulak. Version kali ni bukan overnight barley, sebab barli ni saya dah rebus siap-siap. Kebetulan memang rebus agak banyak hari tu. Jadi boleh simpan dalam peti ais. Kalau nak buat air atau nak buat barley bowl macam ni, tinggal ambik aje. Caranya […]

Continue Reading

About Barley | My Stories

Lempeng Barli

Assalamualaikum Hari ini saya mencuba buat lempeng. Bukan lempeng biashe2, tapi lempeng barli. Saya gunakan sukatan (ratio lebih kurang 80:20) untuk campuran tepung barli dan tepung gandum. Tambah sedikit garam, lepas tu, campurlah dengan air secukupnya. Seterusnya, masukkan campuran tepung tadi ke dalam kuali. Ni first time cuba, alhamdulillah menjadi. Masak pun dekat pukul 7. […]

Continue Reading

About Barley | Recipes

Overnight Barley

Assalamualaikum. Selalu kita makan atau dengar tentang overnight oat. Kali ini saya nak cerita pasal Overnight Barley. Ni first time cuba buat. Alhamdulillah. Sedap rupanya overnight Barley ni. Nak buat pun senang. Walaupun kat resipi tu tulis tak perlu rebus dulu barli, tapi saya rebus juga…😊 Lepas tu hanya tambah buah-buahan kesukaan. Lagi bagus kalau […]

Continue Reading

About Barley | Bread & Bun

Bread Bowl & Kari Kambing

Assalamualaikum. Makan apa hari ni? Saya ada lebihan kari kambing semalam. Jadi boleh la meroti untuk dimakan bersama kari kambing. Google punya google…nampak pulak gambar bread bowl. Selalunya orang letak mushroom soup, tapi kali ni saya nak tukarkan jadi kari kambing. Resipi asal agak banyak juga, hampir 1kg tepung roti digunakan. Resipi asal (Bread Bowl […]

Continue Reading

About Barley | Islam

Talbinah Makanan Sunnah Nabi

Assalamualaikum. Talbinah adalah makanan sunnah dan diperbuat daripada tepung barli. Cara memasakknya cukup mudah. Tak lebih daripada 10 minit. Hanya 3 bahan utama diperlukan untuk membuat talbinah iaitu tepung barli, susu dan madu. Yang lain-lain seperti di dalam gambar adalah aksesori tambahan. Cara memasakknya: Tepung barli (2 ke 3 sudu makan) dibancuh dengan air terlebih […]

Continue Reading

About Barley

Khasiat Air Barli

Assalamualaikum. Pernah minum air barli? Sedap kan. Cara penyediaannya pun mudah saja. Apa yang penting, air barli mempunyai banyak khasiat dan baik untuk kesihatan. Barli adalah sejenis bijirin yang kaya dengan vitamin B kompleks, zat besi, kalsium, magnesium, selenium, zink, protein, asid amino, serat serta beberapa jenis antioksida yang lain. Merendahkan tahap kolestrol Air barli […]

Continue Reading