Product Review

Nasi Baryani Bocah Lanang

Assalamualaikum… Alhamdulillah. Hari cuti. Bolehlah balik ke kampung. Kali ni berkesempatan nak beli Nasi Baryani Bocah Lanang di Benut, Pontian, Johor. Tak rugi beli. Sebab sedap. Tak menyesal kena tunggu (sebab masa sampai di gerai, nasi dah habis. Kena tunggu nasi baru sampai). Lagi ok kan…sebab dapat nasi panas 😍. Ok. Tak perlu cerita panjang-panjang. […]

Continue Reading

Cerita | Product Review

Kek Lapis Sarawak

Assalamuaikum… Semalam semasa berjalan-jalan di Bangi, ternampak pulak ada kedai baru bukak. Kedai kek lapis… Nama kedai: Kek Lapis Mama Su. Kedai ni menjual kek lapis Sarawak. Adik kat kedai tu kata, kedai tu baru dibuka 3 hari lepas. Mereka ada di 2 tempat. Di Kuching dan yang baru, di Bangi. Kalau tengok kek-kek tu […]

Continue Reading

Herba | Product Review

Khasiat Halba

Assalamualaikum Apakah khasiat yang ada pada halba? Halba atau fenugreek yang berbentuk butiran kecil berwarna coklat banyak digunakan sebagai bahan masakan. Halba yang sudah disangai dapat memberikan aroma yang enak dalam masakan. Selain masakan, halba digunakan dalam ramuan jamu di Indonesia. Halba juga digunakan dalam terapi Ayurveda dan juga dalam sistem perubatan di China dan […]

Continue Reading

Coffee | Jenis Kopi | Product Review

Arabica atau Robusta?

Assalamualaikum. Lama dah tak cerita pasal kopi. Bagi penggemar kopi, pastinya tak lengkap sarapan kalau tak ada kopi. Betul tak? Sebenarnya kopi ada berbagai jenis. Antara yang paling popular adalah Arabica dan Robusta. Tau tak apa perbezaan antara biji kopi Arabica dan Robusta? Biji kopi Arabica mempunyai bentuk bujur memanjang manakala robusta biasanya lebih kecil […]

Continue Reading

Beauty & Health | Homemade Scrub | Product Review | Scrub Neem

Kisah Daun Neem

Assalamualaikum. Baru-baru ni viral tentang khasiat daun neem atau daun semambu yang dikatakan boleh menjadi penawar pada wabak covid 19. Sekiranya benar seperti apa yang dikata, Alhamdulillah. Jika tidak, Allah Maha Mengetahui sebabnya. Walau bagaimanapun, daun neem atau semambu telah lama digunakan sebagai penawar atau digunakan untuk melegakan pelbagai penyakit lain. Contohnya demam campak. Ada […]

Continue Reading