Cerita Islam

Antara Ayam, Babi dan Manusia

Assalamualaikum Pada suatu hari, ketika Imam Muhammad Abduh berkunjung ke suatu tempat, penduduk di situ bertanya kepada beliau tentang perbezaan ayam dan babi. Dengan  kepandaian yang dimiliki oleh Imam Muhammad Abduh, beliau meminta penduduk di tempat itu mencari  dua ekor ayam jantan dan seekor ayam betina serta dua ekor babi jantan dan seekor babi betina. …

Continue Reading
Islam Motivasi

Silaturrahim

  Menghubungkan Silaturrahim atau tali persaudaraan adalah sesuatu yang dituntut dalam ajaran Islam. Silah bermaksud hubungan dan Ar-Rahim bermakna kelembutan atau kasih sayang. Dengan demikian, silaturrahim bermaksud menjalin hubungan kasih sayang. Sesungguhnya menjalin silaturrahim merupakan satu keperluan, selari dengan firah kejadian manusia yang bukan diciptakan untuk hidup bersendirian. Jika kita lihat pada realiti kehidupan sekarang, …

Continue Reading
Islam Motivasi

Lalu Aku Hidup Sebagai Apa?

Assalamualaikum Minggu ni gigih nak habis kan baca buku ni. Akak sebenarnya tak biasa sangat baca jenis buku yang ‘heavy’2. Tapi, masa beli tu memang terpesona dengan tajuknya. Penulisannya bagus. Banyak bait-bait kata yang perlu direnungkan sambil-sambil mencermin diri 🙁 Banyak pengajaran yang boleh kita dapat. Tapi, macam Akak tulis kat atas tadi, sebab buku …

Continue Reading
Cerita Islam

Aidilfitri 2018

Assalamualaikum Selamat Hari Raya Aidilfitri. TaqabbalAllahu Minna Wa Minkum. Semoga Allah menerima amalan dari kami dan dari kalian. Andai ada tersilap kata atau terkasar bahasa, ampun maaf dipinta, mensuci hening dosa. Setahun menghilang, sekarang menjelang, Selamat…Selamat…Selamat Hari Raya. Sekian. Wassalam. Photo: google (edited by fida)

Continue Reading
Islam

Di Penghujung Ramadhan

Assalamualaikum Ramadhan tahun ini sudah sampai ke penghujungnya. Semoga kita dipanjangkan usia untuk bertemu dengan Ramadhan yang seterusnya….aamiin. Live your life like everyday is Ramadhan & akhirah will become your eid Selamat balik kampung dan semoga perjalanan dimudahkan. Sekian. Wasaalam. #29ramadhan #whitebarley photo – google (edited by fida)

Continue Reading