Islam Motivasi

Silaturrahim

 

Menghubungkan Silaturrahim atau tali persaudaraan adalah sesuatu yang dituntut dalam ajaran Islam. Silah bermaksud hubungan dan Ar-Rahim bermakna kelembutan atau kasih sayang. Dengan demikian, silaturrahim bermaksud menjalin hubungan kasih sayang.
Sesungguhnya menjalin silaturrahim merupakan satu keperluan, selari dengan firah kejadian manusia yang bukan diciptakan untuk hidup bersendirian. Jika kita lihat pada realiti kehidupan sekarang, orang yang bahagia hidupnya adalah orang yang mempunyai hubungan yang baik dengan ramai orang. Apabila ia mengalami kesusahan, In Shaa Allah pasti ada saja jalan untuk menyelesaikan masalah kerana ada ramai saudaranya yang ingin membantu. Sebaliknya, orang yang sombong dan memutuskan silaturrahim, tidak akan disukai.
Jangan kamu saling dengki dan iri hati….dan jangan juga mengungkit keburukan orang lain. Jangan saling membenci dan jangan saling bermusuhan.Β  Seorang muslim adalah saudara muslim yang lain dengan tidak menzaliminya, tidak mengecewakannya, tidak membohonginya dan tidak merendahkannya. – H.R Muslim
Semoga membawa manafaat untuk saya dan pembaca sekelian.
P/S : Teringat saya pada lagu Silaturrahim nyanyian kumpulan B.P.R (hehe..confirm yang menulis ni otai)
Sekian. Wassalam.
Rujukan : Β Cara Agar Rezeki Semakin Bertambah & Diberkati (Buku)

30 thoughts on “Silaturrahim”

  1. kadang-kadang saya tak paham bagaimana seseorang itu mudah untuk memutuskan tali silaturrahim yang dibina sedangkan ia sesuatu yang dituntut..

    Regards,
    -Strider-

  2. Silaturahim iaitu hubungan berkasih sayang❀️. Terima kasih atas penulisan artikel ni. Moga penulisan kita menjadi saham akhirat kita jua inshaAllah

Leave a Reply