Pak Cik dan Kambing Biri-Biri




Pasa satu hari, seorang pemuda pergi ke sebuah kampung untuk membuat kajian tentang ternakan kambing biri-biri. Dia berjumpa dengan seorang Pak Cik, yang juga merupakan seorang penternak kambing biri-biri yang berjaya di kampung itu.

Pemuda     : Bagusnya ternakan kambing biri-biri Pak Cik. Boleh saya tanya beberapa soalan?

Pak Cik     : Boleh saja

Pemuda    : Berapa jauh biri-biri ini berjalan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda     : Yang Putih

Pak Cik      : Kalau yang Putih berjalan lebih kurang 6 kilometer sehari.

Pemuda     : Yang Hitam?

Pak Cik      : Yang Hitam pun sama.

Pemuda     : Berapa banyak pulak rumput yang biri-biri ni makan setiap hari?

Pak Cik     : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda    : Yang Putih

Pak Cik    : Yang Putih makan dalam 4 kilogram rumput sehari

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Berapa banyakkah bulu yang mereka hasilkan setiap tahun?

Pak Cik   : Yang mana? Yang Putih atau yang Hitam?

Pemuda   : Yang Putih

Pak Cik    : Oooo…Yang Putih menghasilkan lebih kurang 6 kilogram bulu setahun

Pemuda   : Yang Hitam?

Pak Cik    : Yang Hitam pun sama

Pemuda   : Kenapa Pak Cik membezakan biri-biri Pak Cik yang Putih dan yang Hitam? Padahal semua jawapan sama saja….

Pak Cik   : Mestilah..sebab biri-biri yang putih Pak Cik yang punya

Pemuda  : Ooooo…Begitu rupanya…Habis, biri-biri Hitam tu, siapa yang punya?

Pak Cik   : Yang Hitam pun sama……

Hahaha….Sama juga rupanya

 

Mungkin ada yang pernah baca cerita di atas. Saya saja nak share..buat relax minda siket :D.
Tapi memang sudah menjadi lumrah dunia…manusia memang suka membeza-bezakan……….

Sumber : FB
Gambar : Google

 

25 thought on “Pak Cik dan Kambing Biri-Biri”

  1. Aldino Sya says:

    belom pernah baca ni Kak
    haha.. kisah pak cik dan kambing biri-birinya inih dpt ditarik satu pelajaran Kak..
    biri-biri hitam ataupun biri-biri yang berbulu putih sama-sama KAMBING.. bukan TAHU ya kak.. hiihi

    1. admin says:

      Tahu sudah menjadi makanan mewah di sini semenjak adanya GST.
      Terima kasih komennya Mr Aldino 🙂

  2. paridah says:

    HEH..HEH..KAMBING TETAP KAMBING..WALAU BULUNYA HITAM ATAU PUTIH…PEMBAWAAN RESMI KAMBING JUGA..

    1. admin says:

      Apa warna pun..kambing tetap kambing..
      Terima kasih kunjungan & komennya Kak Paridah 🙂

  3. Sifat manusia suka membezakan.. tapi pada akhirnya nanti.. sama je semuanya..
    In shaa Allah.. moga segala urusan dipermudahkan ye Fidah :))

    1. admin says:

      Manusia ni sama saja…yg membezakan kita mungkin hanya amalan….

  4. Khir Khalid says:

    Saya lebih suka kambing yg putih tu dari yg hitam tapi yg hitam tu lagi ok juga klu dibandingkan dgn yg putih tu huhu.. Semoga dipermudahkan segalanya ye.. 🙂

    1. admin says:

      Aamiin thanks Khir
      Jadi kambing putih susah ooo…cepat kotor!!!

  5. pak cik tu saja nak wat lawak nk msk MLM kek dah nyer hahaha

    1. admin says:

      Hahaha…kalau dapat yg jenis jawab macam ni..harus juga di seligi.. 😀

  6. Gee Lion says:

    pakcik tu nak cari pasal sebenarnya. cer lepuk sekali.

    1. Lepuk
      apakah artinya

    2. admin says:

      @Gee : Hahaa…jom lepuk.

      @Mba Anis : lepuk tu seperti pukul

  7. Hero Borneo says:

    best la cerita ini…ada maksudnya yang tersirat..

    1. admin says:

      Tersurat dan tersirat…
      Org puteh kata…read between the line 🙂

      1. mrhanafi says:

        baru saya tahu bahasa tu…

        hahaahhaha

  8. Hihi

    Senyum sang biri biri
    tampak keluar dari hati
    karena pak cik baik hati
    tak bedakan bulu biri biri

    1. admin says:

      Sungguh kasihan
      Yang putih dan hitam selalu dibezakan
      Walau tak tahu apakah kesalahan
      Mungkin sudah nasib badan…

      Thanks Mba Ayu 🙂

  9. Aidil Cakep says:

    bagus gan cerita nya, luar biasa dan sangat bermanfaat untuk ane, makasih banyak sobat atas sharenya

  10. yang putih itu bersih , yg hitam itu menawan . mrk tetap kambing juga … heeee

  11. hainom OKje says:

    Sebab kalernya berbeza walaupun jawapannya sama, kena jawab satu satu gak hihi

  12. Usually, I never comment on blogs but your article is so convincing that I never stop myself to say something about it. You’re doing a great job Man. Best article I have ever read

    Keep it up!

  13. Lynn says:

    salam aidiladha

  14. nohas says:

    salam aidil adha…

    hehehe..belum pernah baca, geram je kalau saya yg bertanya…

  15. Nor Azimah says:

    Menarik ceritanya. Mgkn pkcik lebih sayang kambing putih sbb bulunya putih, tapi kambing hitam pun dia sayang juga, tapi kurang sikit, hihi

Leave a Reply

Related Post