Kiss From A Rose




Kalau bunga rose sering dikaitkan dengan kisah cinta sepasang kekasih, tapi sebenarnya kalau di makan lagi bagus :D:D

Sejak dahulu lagi, bunga rose atau mawar memang terkenal sebagai bahan penting untuk kecantikan. Kalau tak percaya, sila baca kat botol tu.

Bunga rose bukan sahaja cantik dipandang dan berbau harum, tapi ada banyak khasiat lain yang baik untuk kesihatan dan kecantikan. Antaranya:

  • Melancarkan penghadaman, mengelakkan masalah sembelit, mengurangkan PMS dan senggugut. Hanya perlu minum air rendaman kuntuman atau kelopak bunga mawar.
  • Mencegah lingkaran hitam. Rendam kapas dalam air mawar dan letakkan di bawah mata untuk mencegah lingkaran hitam.
  • Rawatan kulit kepala dan membantu pertumbuhan rambut. Rebus kelopak bunga mawar, sejukkan dan sapu di bahagian kulit kepala.
  • Menyingkirkan rasa cemas. Mandi dengan air mawar (suam) dipercayai dapat menyingkirkan rasa cemas dan dapat membantu tidur yang lebih berkualiti.

Jom cuba..

Sekian. Wassalam.
Sumber dan rujukan : pelbagai

20 thought on “Kiss From A Rose”

  1. mrhanafi says:

    Teringin pulak nak bagi bunga ros pada kekasih..

    Paling tidak beli pewamgi

    1. admin says:

      Ok jugak tu bagi bunga rose. Lepas tu suruh dia makan..baik utk kesihatan ๐Ÿ™‚

    2. mrhanafi says:

      oh..ye ke..baru tahu

    3. admin says:

      Saya pun baru tau..
      Thanks Bro HB ๐Ÿ™‚

  2. hainom OKje says:

    Bau dia mesti bestkan FS…

    1. admin says:

      Best Mak..bau rose.
      I likeeee ๐Ÿ™‚

  3. Khir Khalid says:

    9/10 wanita mmg suka dgn bunga ros ๐Ÿ™‚

    1. admin says:

      Wanita dan bunga berpisah tiada ๐Ÿ™‚

  4. paridah says:

    WANITA INDIA DH LAMA RAJIN BERULAM KELOPAK ROS UTK KECNTIKN DIRI WAJAH

    1. admin says:

      Ada banyak khasiat yang boleh kita dapat dari bunga rose ni.
      Thanks Kak PI

  5. SalbiahM says:

    rasa cam mat salleh plak kalau pakai rosewater ni.hihi. feeling je.

    1. admin says:

      Sesekali Sal..
      Rasa wangi je..hihi

  6. Atie Yusof says:

    Banyak juga khasiat bunga Rose ni kan Fidah..
    TQ sharing… salam syawal buat Fidah & family ๐Ÿ™‚

    1. admin says:

      Salam Syawal Atie..
      Lama dah tak bersiaran..rindeww

  7. selamat hari raya maaf zahir batin

    1. admin says:

      Salam Aidilfitri Lin..
      Maaf zahir batin

  8. Wan Syahida says:

    Pakar kecantikan dan kesihatan dahulu kala memang sangat berkait rapat dengan bunga ros ni. Diorang guna untuk rawatan juga.

    1. admin says:

      Betul tu WS…
      Banyak khasiat yg boleh kita dapat dari bunga rose ni..

  9. nohas says:

    ada dua peket teh rosebuds..buat sekali, rasa x sedap..nampaknya kena try jg ni, banyak khasiatnya..

    1. admin says:

      Banyak khasiatnya sis nohas. Cubalah

Leave a Reply

Related Post