Amalan Sebelum Tidur




Assalamualaikum

Pada suatu hari Rasulullah SAW pernah bersabda kepada Ali (R.A):
Wahai Ali, lakukan 5 perkara ini sebelum kamu tidur…

  • Berikan sedekah 4000 dinar, kemudian tidurlah
  • Khatamkan Al Quran, lalu tidurlah
  • Belilah suyrga, lalu tidurlah
  • Perbaikilah hubungan 2 orang yang sedang berselisih, kemudian kamu tidurlah
  • Tunaikan Haji, kemudian kamu tidurlah
Saidina Ali R.A pun menjawab ” Ya Rasulullah, mana mungkin aku boleh melakukan semua itu?
Lalu Nabi Muhammad S.A.W pun menjawab:
  • 4 kali membaca Fatihah adalah sama dengan sedekah 4000 dinar
  • 3 kali membaca surah Al Ikhlas adalah sama nilainya dengan menamatkan bacaan satu Al Quran
  • 3 kali membaca Shalawat adalah sama nilai dengan harga syurga
  • 10 kali bacaan ‘Istighfar’ adalah sama nilainya dengan menyambungkan silaturrahim dua orang yang sedang berselisih
  • 4 kali membaca ‘Subhanallah, Alhamdulillah, La Ilaaha Ilallah, Allahu Akhbar’ adalah sama dengan menunaikan satu kali Haji
Lalu Saidina Ali R.A pun berkata “Ya Rasulullah SAW, kini aku akan menjalankan semua nasihat mu sebelum aku tidur”
Sekian. Wassalam
***perkongsian dari WA group***
Tags:

13 thought on “Amalan Sebelum Tidur”

  1. dear anies says:

    terima kasih berkongsi… mmg x buat sbb rs mcm da amik wuduk tu dah kira bgs sgt waaaaaaaaaaaaaaaaaaa

    1. admin says:

      saya pun, mana yang sempat aje buat..huhu
      Thanks Anies

  2. in sya allah…
    thanks fidah

    1. admin says:

      Thanks singgah sini Lynn 🙂

  3. paridah says:

    MOGA JADI AMALAN

    1. admin says:

      In shaa Allah Kak PI..
      Thanks

  4. Jari Manis says:

    Mudah amalan nya kalau x nak buat jgk tak la nk ckp camne kan

    1. admin says:

      Betul tu JM…
      Moga dapat dijadikan amalan

  5. tiga lalat says:

    selamat menyambut ramadhan., ;p

    1. admin says:

      Selamat menyambut Ramadhan juga Wak

  6. Khir Khalid says:

    In shaa Allah, t kasih atas perkongsian ini. Semoga Allah sentiasa memberkati semuanya… aamiin.

    1. admin says:

      Aamiin. Thanks Khir

  7. zack says:

    tumpang tanya, siapakah perawi hadith ini?

Leave a Reply

Related Post