Uncategorized

Usaha

Assalamualaikum

“Sesiapa yang berusaha, dia berjaya”

Suatu pepatah yang seharusnya diingat sentiasa…Memang betul, sekiranya kita ingin meraih kejayaan, seharusnya kita berusaha bersungguh-sungguh.

Tidak kira dalam perkara apa sekali pun, contohnya jika kita ingin berjaya dalam peperiksaan, seharusnya kita belajar bersungguh-sungguh, sekiranya kita ingin berjaya dalam perniagaan, harus belajar segala teknik mengenainya disamping belajar dari pengalaman orang-orang yang telah berjaya. Begitu juga jika ingin menjaga kesihatan dan ingin menguruskan badan….hoho, harus juga berusaha menjaga pemakanan dan menjalani gaya hidup yang sihat 🙂

Bukankan ianya akan menjadi satu kepuasan sekiranya kita berjaya mencapai kejayaan setelah penat berusaha…Orang tempat Mak panggil ‘achievement’.

Namun begitu, ada orang kata, kalau berusaha sekali pun, belum tentu berjaya. Tapi pada saya, sekurang-kurangnya kita telah mencuba dan berusaha, dan ianya lebih baik dari tidak berbuat apa-apa.

Jangan dilihat pada peritnya ‘usaha’, tapi pandanglah pada manisnya sebuah ‘kajayaan’

 Sekian. Wassalam.
Pic: google

23 thoughts on “Usaha”

    1. Selamat berpuasa Zee…sorry lama dah tak berkunjung ke sana
      Kita hanya mampu berusaha sebaiknya…selebihnya berserah pada Allah

  1. Ada hikmah dibalik semua yg kita lakukan ya mbak 🙂
    terkadang ada cobaan ada juga kebahagiaan..
    dengan usaha Insya Allah apa yg kita usahakan bisa menjadi yg terbaik 🙂

  2. Teringat kata2 seorang sifu yg menasihati saya.. Usaha ibarat mcm semut. Bina silaturrahim dan terus berusaha… usaha, usaha dan terus usaha… asalkan jngn nak kurus jadi kurus mcm semut je dah lah huhu… 🙂 🙂

Leave a Reply