Uncategorized

Abang Bangla dan Adik Manis

Assalamualaikum

Tak habis lagi nak cerita pasal kemasukan 1.5 juta warga Bangladesh ke negara kita.
Nampaknya makin bertambahlah ‘penduduk’ di bumi tercinta Malaysia ini.

Saya percaya, bumi ini milik Allah, dan siapa-siapa saja boleh mencari rezeki, tapi ada banyak juga perkara-perkara lain yang perlu difikirkan.  Walaupun tak semua yang datang itu  jahat atau tidak baik, namun antara kesan-kesan sampingan yang boleh dijangka daripada kemasukan warga Bangladesh ini adalah:

  • Anak tempatan akan lebih sukar untuk mendapat pekerjaan. Terutamanya yang spesis ‘malas’….kan. Semakin sengit nampaknya persaingan untuk merebut peluang-peluang pekerjaan terutamanya di sektor pembuatan, pembinaan dan perkhidmatan. 
  • Lebih ramai lagi lah ‘teman-teman’ yang akan bersama-sama naik komuter. Bukan sikit. 1.5 juta tu!. Lepas ni, mesti berhimpit-himpit kalau naik kenderaan awam. Makin lama semakin rapat, padat dan sendatlah nampaknya….hhuurrmmmmmm
  • Hospital juga akan penuh dan akan melambatkan lagi proses warga tempatan untuk mendapatkan rawatan. Itu belum jenis-jenis penyakit yang mungkin di bawa.
  • Harga barang-barang juga boleh jadi meningkat. Maklumlah, permintaan semakin tinggi kerana ada semakin banyak penduduk. 
  • Gangguan seksual semakin meningkat. Kenyataannya, berapa ramai lelaki boleh tahan nafsu. Pernah juga bersembang dengan seorang rakan. Katanya, ada kemungkinan jumlah pusat hiburan juga akan meningkat, bagi mengurangkan kes-kes cabul dan rogol. 
  • Itu belum lagi kes-kes bercouple. Maklumlah, abang-abang Bangla ni kan ‘ayat power’. Siapa tak cair bila Abang Bangla panggil…”Addiiikkkkk Maniiisssss”…hoho. Pesanan untuk adik-adik dan ahkak-ahkak…jangan sampai #kelupaan
Sekian. Wassalam.

Gambar: google/FB

21 thoughts on “Abang Bangla dan Adik Manis”

    1. Betul tu Kak. Infra yang ada kat negara kita pun tak cukup nak tampung keperluan anak tempatan. Ini kan pula yang berbondong bondong masuk…iskkk

  1. Dunia pasti berubah… sama ada msykt kita berubah atau kita akan diubah secara paksa… lambat atau cepat, tapi pasti… menteri pun takkan mampu mengawalnya… wallahualam…

    Nak kena bersedia jadi protector utk adik2 manis klu mcm ni huhu… 😀 😀

  2. tp tak bole salah kan pasal pekerjaan tu jugak.. skrg ramai yg dah memilih kerja.. keja sapu sampah mana mau… kalo kat opis ni offer keje jadi cleaner siap request nak epf, elaun tu elaun ni.. hadoii mcm2..

Leave a Reply