Uncategorized

Detachment

Assalamualaikum
“Detachment (from dunya) is not that you should own nothing…but that nothing should own you”
Mutiara kata yang amat indah – Lama juga saya mengambil masa ‘mengoogle’ untuk mencari maksud kata tersebut.  
Maksudnya, sekiranya kita ‘mengasingkan’ hati dari perkara-perkara dunia dan memilih jalan akhirat, bukanlah bermaksud kita tidak boleh memiliki apa-apa di dunia. Malahan, apa yang Allah kurniakan di dunia adalah untuk dinikmati dan disyukuri. 
Namun begitu, harus juga diingat tentang matlamat sebenar kehidupan. 
Kehidupan di dunia seharusnya dijadikan bekalan dan persediaan untuk menuju kehidupan yang lebih kekal di akhirat.
Jelas dinyatakan di sini
“Detachment is when the dunya remains in our hands – but not in our heart”…
Wallahu’alam. Sekian.
Gambar: google
Sumber: Pelbagai.

56 thoughts on “Detachment”

  1. makna yang dalam mbak,.,
    berulang2 saya membacanya agar lebih memahami makna kata ini sekiranya kita 'mengasingkan' hati dari perkara-perkara dunia.
    bagi saya ini bermaksa yang sagat luas

    1. Saya tertarik pada kata2 itu sudah lama. Dan lama juga mencari maksudnya…Ianya lebih kepada hidup di dunia adalah untuk persediaan dan bekalan di sana nanti, tapi tidak juga dilarang untuk menikmati dan mensyukuri apa yang dikurniakan di dunia (asalkan ada batasannya). Wallahu'alam.

  2. betul ..mbak …kita sebaiknya…sering2 melakukan taffakkur..melepas isi dunia ini barang sebentar saja ya…….kira2 10 menitan gak perlu lama, agar kita tahu bagaiman rasanya alfa sesaat….. istilah jawanya …(….Mati dalam hidup…)

  3. Maksudnya dunia kita letak di tangan, dan akhirat kita jujung. Matlamat dunia adalah untuk ahirat…bukan untuk dunia..

  4. zuhud..ada yang mentakrif zuhud sebagai harta dunia sebagai aset untuk ke akhirat..kalau ada bikin senang..kalau endak ada juga bikin senang..keren gitu

  5. Ibarat kata tok guru, contohilah Rasulullah saw dan para sahabat antaranya Abdurrahman Auf… menggunakan dunia sbg ladang menyemai kejayaan utk bekalan akhirat… subhanallah. T kasih atas perkongsian dan seruan peringatan ini Fidah. Semoga Allah sentiasa memberkati segalanya… aamiin ya Robbalalaamiin.

Leave a Reply