Surah Al-Insyirah…”Sesungguhnya Di Setiap Kesukaran Ada Kemudahan”




Assalamualaikum

Surah Al-Insyirah (bererti melapangkan dada) adalah surah yang ke 94 di dalam al-Quran dan mengandungi lapan ayat.

Surah ini mengajar umat Islam supaya bersabar ketika menghadapi ujian dan dugaan dalam hidup. Allah SWT telah menetapkan bahawa setiap kesukaran itu pasti akan diiring dengan kemudahan atau jalan keluar. Apa yang paling penting adalah kita sentiasa beristiqamah dan berusaha bersungguh-sungguh hingga datangnya pertolongan Allah. 


Terjemahan ayat:

  1. Bukankah kami telah melapangkan dada untuk mu
  2. Dan kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu
  3. Yang memberati tanggungnmu
  4. Dan kami tinggikan bagimu sebutan (nama) mu
  5. Kerana sesungghnya sesudah kesukaran ada kemudahan
  6. Sesungguhnya sesudah kesukaran ada kemudahan
  7. Maka apabila kamu telah selesai (dari sesuatu urusan), kerjakanlah sungguh-sungguh (urusan) yang lain
  8. Dan kepada Tuhan mu sahajalah tempat kamu memohon

Antara fadhilat dan faedahnya:

  • Memudahkan segala urusan dan dimurahkan rezeki – bacalah tujuh atau sepuluh kali setiap sembahyang fardu
  • Sesiapa yang membaca surah ini sesudah solat fardu in shaa Allah hilang dukacitanya dan dikurniakan rezeki yang banyak.
  • Apabila ada sesuatu hajat yang penting, kerjakanlah solat sunat tahajjud dan solat hajat di tengah malam dan baca surah ini 103 kali atau lebih banyak mengikut kemampuan. In shaa Allah, hajatnya kan tercapai.
  • Sesiapa yang membaca Surah Al-Insyiraah nescaya Allah turut melapangkan dadanya serta dijauhkan daripada segala kesukaran dalam segala urusannya. Dihilangkan segala sifat kesal dan jemu, serta mendatangkan sikap rajin dalam mengerjakan ibadat. 

Sekian. Semoga bermanafaat.

Wassalam.


Gambar : Google
Sumber: Buku, Amalan Membaca Surah-surah Pilihan.

Tags:

24 thought on “Surah Al-Insyirah…”Sesungguhnya Di Setiap Kesukaran Ada Kemudahan””

  1. Eksa Studio says:

    Wah baru tau mbak..
    saya paling sering Al – Ikhlas bacanya..

    1. admin says:

      Saya juga sama-sama belajar.
      Terima kasih atas kunjungan πŸ™‚

  2. paridah says:

    BERAMAL DENGANNYA INSYA ALLAH..AKAN MEMUDAHKAN SEMUA URUSAN DAN MURAH REZKI KITA…TQ PERKONGSIANNYA.

    1. admin says:

      In shaa Allah. Semoga urusan dipermudahkan dan di juga dimurahkan rezeki. Aamiin
      Thanks Kak Paridah πŸ™‚

  3. SalbiahM says:

    thanks sharing kak Fidah..memang bagus surah ni!saya kalau nak buat benda yang saya nervous macam mengadap Bos atau naik flight memang saya baca.

    1. admin says:

      Akak pun baca kalau time nervous.
      Thanks Sal πŸ™‚

  4. hanibi abna says:

    Sering saya baca pada waktu sholat

    1. admin says:

      Moga terus dijadikan amalan. Peringatan untuk saya juga.
      Thanks Hanibi πŸ™‚

  5. Arti tersirat nya : Setiap Masalah pasti ada jalan keluarnya

    1. admin says:

      In shaa Allah..
      Sesungguhnya sesudah kesukaran, ada kemudahan.
      Thanks Irwin πŸ™‚

  6. Ya ada kesukaran
    Pasti ada kemudahan
    Karena Tuhan
    Tidak memperbuntu jalan

    1. admin says:

      Semoga akan datang yang lebih baik dan dimudahkan segala urusan.
      Thanks Mba Ayu πŸ™‚

  7. Allah sudah beri 'hint' maka terltk pd kita sm ada nk rebut atau sblk nyer

    1. admin says:

      Allah Maha Pengasih & Penyayang.
      Thanks Anies πŸ™‚

    1. admin says:

      Insaf Wak…
      Thanks πŸ™‚

  8. Amri Evianti says:

    Surat Al-Insyiroh masuk dalam daftar surat favorit saya kalau dalam membaca surat pendek dalam sholat.nice

    1. admin says:

      Alhamdulillah. Moga terus manjadi amalan.

  9. hainom OKje says:

    Lagi sekali terima kasih kerana berkongsi ilmu ni FS….hari tu ada terdetik jugak nak cari kelebihan surah ni….Allah dah permudahkan pun Alhamdulilah

    1. admin says:

      Saya pun sama-sama belajar..
      Thanks Okje πŸ™‚

  10. Qaseh Vee says:

    alhamdulillah , saya amalkan surah ni …

  11. Jari Manis says:

    alhamdulillah,…sentiasa amalkan dalam solat

  12. Bunda_nora says:

    Alhamdulillah…selalu amalkan..

Leave a Reply

Related Post