Sanggupkah Berkorban?




Sejauh manakah kita sanggup berkorban?

Setelah anak itu sanggup berusaha bersamanya, berkata Ibrahim kepadanya “Wahai Anak ku, sesungguhnya aku bermimpi (di dalam tidur), bahawa aku menyembelih mu, maka perhatikanlah, bagaimana pendapat mu? Ismail berkata “Wahai bapaku, lakukanlah apa yang diperintahkan kepada mu. Kelak engkau akan mendapati ku termasuk dalam orang-orang yang sabar (In Shaa Allah) -As Saffat: 102

Kebanyakan orang hari ini merasakan bahawa mereka telah pun berkorban dan melaksanakan ‘tugas’ sebagai seorang Islam dengan menyembelih kambing, lembu, kerbau dan yang sewaktu dengannya. Benar, ianya adalah satu ibadah dan in shaa Allah akan memudahkan urusan kita ‘di sana’ kelak.

Tapi ada lagi pengajaran yang perlu kita hayati daripada kisah Nabi Ibrahim a.s dan anaknya Nabi Ismail a.s.
Baginda dan anaknya bersedia melaksanakan perintah dan suruhan daripada Allah dengan patuh dan sabar serta tidak mempersoalkan kenapa perintah itu perlu dilaksanakan.

Bagaimana pula dengan kita hari ini?
Adakah kita telah melaksanakan segala perintah Nya dengan patuh atau kita masih mempersoalkan:

  • Kenapa kita perlu laksanakan Hudud?
  • Kenapa kita wajib menutup aurat?
  • Kenapa kita harus menyokong segala urusan jual beli yang berasaskan riba’?

Mungkin ada banyak lagi perkara ‘bertentangan’ yang berlaku dalam kehidupan kita sehari-hari. Dan adakah kita sanggup ‘berkorban’ demi melaksanakan perintah dan suruhan-Nya?

Moga menjadi peringatan untuk diri saya sendiri.

Salam Aidil Adha 1436.

Sekian. Wassalam.
Tags:

35 thought on “Sanggupkah Berkorban?”

  1. Mizz Aiza says:

    pengorbanan melawan hawa nafsu dan meninggalkan larangan Allah swt adalah satu cabaran besar dalam hidup seorang manusia.. ramai orang yang terkorban hanya kerana menurut kata hati dan nafsu..

    salam aidiladha fidah.. πŸ™‚

    1. admin says:

      Salam aidil adha Aiza..
      Betul…semua itu memerlukan pengorbanan dan kesabaran.
      Thanks πŸ™‚

  2. Dunia Zumal says:

    Salam Aidiladha Fidah, Zumal rasa masih belum ada erti pengorbanan yang Zumal lakukan dalam hidup ini…

    1. admin says:

      Salam Aidil Adha Zumal.
      Saya rasa saya pun macam tu jugak kot..apa pengorbanan terbesar ehh..
      Thanks πŸ™‚

  3. Achmad Fazri says:

    Dengan berqurban hewan pada idul adha, insyaallah hewan qurban tersebut bisa menjadi kereta kita di akhirat (melewati sirotol mustaqim)

    1. admin says:

      Salam aidil adha Achmad Fazri.
      Moga akan memudahkan urusan kita di sana kelak..in shaa Allah. Aamiin
      Thanks πŸ™‚

  4. Selamat menyambut hari raya aidiladha

    1. admin says:

      Salam aidil adha juga.
      Thanks πŸ™‚

  5. habis baca ini tiba-tiba aku nanya kediri sendiri "sanggupkah untuk benar-benar berkurban dan benar-benar melaksanakan perintah secara sungguh-sungguh" terimakasih postingan yang mencerahkan nya πŸ™‚

    1. admin says:

      Moga segala ururan ibadahnya dipermusahkan..dan semoga segala amalan kita di terima…aamiin
      Thanks Reski Amalia.
      Salam kenal πŸ™‚

  6. arum kusuma says:

    Berkurban wajib, bagi yang mampu.. πŸ™‚

    1. admin says:

      Betul. Semoga bertambah lagi rezeki dan segala urusan ibadahnya dipermudahkan serta di terima. Aamii
      Thanks Arum Kusuma.
      Salam kenal πŸ™‚

  7. Eksa Studio says:

    Pertama tama..
    Selamat merayakan Hari Raya Idul Adha πŸ™‚
    Buat yg belum bisa qurban saya doakan semoga tahun depan dapat berquran dan yg qurban tahun ini semoga diterima oleh Allah ibadahnya ^_^

    1. admin says:

      Salam aidil adha Eksa.
      Moga bertambah lagi rezeki supaya kita boleh terus menunaikan ibadah korban..aamii
      Thanks πŸ™‚

  8. tiga lalat says:

    salam aidiladha ;p

    1. admin says:

      Salam aidil adha Wak..
      Thanks πŸ™‚

  9. kalo tahun kemarin ikut berkurban, kalo tahun sekarang saya berkurban perasaan mbak.hehe
    semoga tahun depan kita bisa berkurban ya mbak dan diberikan usia untuk bertemu idul adha depan πŸ™‚

    1. admin says:

      In shaa Allah..moga dapat bertemu lagi aidil adha dan dimurahkan rezeki supaya kita boleh menunaikan ibadah korban.
      Thanks πŸ™‚

  10. Kena hayati konsep pengorbanan yg sebenar dr pelbagai sudut…
    Salam Aidil adha buat Fidah & family dr bumi Sabah πŸ™‚

    1. admin says:

      Luas erti pengorbanan tu kan..moga kita mampu melakukannya
      Thanks Atie..mesti meriah raya di bumi Sabah πŸ™‚

  11. Wida Zee says:

    Mudah-mudah rejekiku bertambah agar tahun depan insha Alloh bisa berqurban πŸ™‚

    1. admin says:

      Aamiin..aamiin..moga terus dimurahkan rezeki. Bukan saja untuk menunaikan ibadah korban, malah rezeki dalam bentuk apa sekali pun.
      Thanks Zee πŸ™‚

  12. berkorban???

    orang islam pun banyak buat wang dengan riba…

    Allah maha besar

    1. admin says:

      Sekurang kurangnya ada percubaan untuk membetulkan…in shaa Allah
      Thanks & salam aidil adha πŸ™‚

  13. Qaseh Vee says:

    salam eidul adha fidah …

    1. admin says:

      Salam aidil adha Vee
      Thanks πŸ™‚

  14. berkorban besar juga maksud dan penghayatannya..

    1. admin says:

      Betul tu HB..luas ertinya
      Moga istiqamah dalan melakukannya juga
      Thanks πŸ™‚

  15. Khir Khalid says:

    Salam Aidiladha buat Fidah sekeluarga… pengorbanan mmg besar maksudnya dlm lanskap kehidupan. Semoga kehidupan kita semua sentiasa diberkati Illahi… aamiin.

    1. admin says:

      Salam aidil adha untuk Khir sekeluarga juga..tak balik Pontian??..
      Aamiin…aamiin..moga kehidupan kita diberkati
      Thanks πŸ™‚

  16. SalbiahM says:

    kena sanggup korbankan dunia, untuk akhirat. Bukan senang wo… Salam Aidiladha kak..

  17. pengorbanan seorg ibu bapa dan ank2

  18. hainom OKje says:

    Salam Aidiladha FS….
    Terlampau jauh rasanya perbezaan iman baginda dengan diri kerdil ini….huhu

  19. Kalau sendiri masih belum sanggup untuk berkorban, tapi kalau iuran berkorban bareng teman teman insyaAllah sanggup mbak..:D hehe

  20. mulut mungkin mengatakan ya tp tidak hati sepenuhnya

Leave a Reply

Related Post