Uncategorized

Kulit Pisang

Kulit Pisang….
Daripada dibuang dan membazir, boleh juga dibuat snek atau makanan ringan

Cara menggoreng kulit pisang.

Bahan-bahan:

  • Kulit pisang jenis apa sahaja (disarankan pisang yang telah cukup masak dan berwarna kuning untuk menambah aroma dan rasa)
  • Air kapur
  • Limau nipis
  • Tepung beras 150gm
  • Tepung sagu 50gm
  • Telur puyuh
  • Garam dan gula secukup rasa
Cara-cara:
  • Gaul rata kesemua bahan-bahan (kecuali kulit pisang)
  • Celupkan kulit pisang satu persatu ke dalam adunan
  • Goreng kulit pisang sehingga garing
Cadangan untuk sajian:
  • Setelah kulit pisang cukup masak dan garing, sila buangkan sahaja kerana tak sedap untuk dimakan.

Nota : Monyet pun tak suka kulit pisang, tak kan kita nak makan juga? Lagipun, buat apa kulit pisang digoreng?…tak ada keja lain ke?….hahahaha πŸ˜€
Terima kasih kerana tekun membaca.
Jangan marah.
Sekian. Wassalam.
Sumber: whatsapp
Gambar: Google

35 thoughts on “Kulit Pisang”

  1. rasa macam nak marah pun..sebab excited ada menu baru..tp sempena bulan ramadan ini ..bulan baik dan hari baik saya tak jadi marah..ketawa lagi ada..he..he..

  2. menurut DR. Hembing almarhum, kulit pisang itu bagus buat kulit, jadi gak perlu rpot digoreng atau dipajang di ruang tamu, cukup direbus lalu air rebusannya diminum (ini serius)

    1. Saya baru tau tentang ini. Selalunya digosok di kulit sahaja. Rupanya air kulit pisang juga boleh diminum untuk rawatan kulit dan kecantikan.
      Terima kasih infonya

  3. Hahaa.. kat uganda silap2 jadi resipi nie. Saya ada tengok rencana, disebabkan lapar kat sana.. batang pisang pun jadi lauk sup.. gilerlah.. kat sini monyet pun tak makan hahaa

    1. Betul ke..?…kesian jugak kalau dah tak ada makanan org sampai makan batang pisang…aduhai…

      Tapi pernah jugak dengar orang buat perumpamaan..contoh ayat "kau ingat aku ni batang pisang?"…haha

      Thanks Khir πŸ™‚

    1. Betul tu Bunda…kadang2 kita sendiri tak perasan yang benda2 yang ada disekeliling kita adalah ubat paling sesuai dan mujarab.
      Thanks Bunda.

Leave a Reply