Uncategorized

Ketupat

Assalamualaikum..

Selamat hari raya.
Banyak makan ketupat?
Bagi sesetengah orang, kalau tak ada ketupat, macam tak berseri hari raya..betul ke?.

Kebetulan tahun ini balik kampung agak awal, jadi sempat juga buat ketupat sendiri sambil-sambil mengajar anak cara menganyam ketupat.
Sebab skill mama dia orang pun dah makin kelam dan pudar, harus juga diperturunkan kepada anak-anak.

Ketupat separuh siap

Teringat masa belajar menganyam ketupat dulu. Kisah bermula bila ‘membuat ketupat’ dijadikan salah satu pelajaran dalam pendidikan seni. Cikgu kata, kalau tak boleh buat ketupat sampai jadi, tak boleh dapat ‘A’ untuk mata pelajaran tersebut. Aduhai…

Malam tu, bukan main gigih lagi practise membuat ketupat, sampai hampir tak tidur malam..takut-takut tak dapat ‘A’ untuk pelajaran pendidikan seni.. πŸ™
Alhamdulillah..akhirnya berjaya juga. Tapi hanya 2 jenis saja, iaitu ketupat bawang dan ketupat sate.

Dulu-dulu, rasa geram juga dengan cikgu sebab paksa anak murid belajar buat ketupat. Tapi bila dah dewasa macam ni (baca : tua), rasa berterima kasih sangat pada cikgu tu. Kalau tak kerana paksaan cikgu tersebut, mungkin semangat saya untuk belajar buat ketupat langsung tak ada…huhu

Ok..sekian sahaja untuk kali ini.
Hanya sebagai catatan kenangan dan moga menjadi inspirasi kepada anak-anak saya untuk terus berusaha belajar buat ketupat sampai jadi.
So, tahun depan, sehari sebelum raya,
mama boleh duduk relax sambil kilat kan kuku atau pergi ke salon set rambut….hahaha πŸ˜€

Sekian. Wassalam.

31 thoughts on “Ketupat”

  1. ketupa di makan dengan opor ayam, makannya di beranda rumah.
    dimana-mana tentu ada ketupat lebaran dong

    SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI 1 SYAWAL 1436 H.
    TAQABBAL ALLAHU MINNA WA'MINKUM

    1. Kalau di sini makannya sama rendang dan kuah kacang.
      Pasti enak juga jika dimakan dengan opor ayam…dicobalah nanti

      Terima kasih kunjungannya Mang. Selamat hari raya aidilfitri. Taqabbal Allahu Minna Waminkum.

    1. Baru tadi makan ketupat palas pemberian jiran tetangga..sedap πŸ™‚
      Saya tak pandai buat ketupat palas…kena belajar dengan Kak Paridah ni.
      thanks Kak Paridah. Selamat Hari Raya Aidilfitri.

    1. Alah kesiannya…Mesti dok pulun makan lemang ni πŸ˜€
      Selamat hari raya aidil fitri. Maaf Zahir & Batin
      Taqobbal Allahu Minna WaMinkum Wa Ja'alana Minal 'Aidin Wal Faizin

      Thanks Nohas πŸ™‚

    1. Bayar! :D:D

      Selamat hari raya aidil fitri.
      Taqobbal Allahu Minna WaMinkum Wa Ja'alana Minal Aidin Wal Faizin

      Thanks Mr Ojik πŸ™‚

  2. menu makanan yang pasti ada di hari raya ya mba hehe
    mama aku suka buat ketupat tapi lebaran tahun ini mama gak bikin ketupat sendiri hehe soalnya bahan yang bikin nganyamnya engga ada udah jarang jadi ya beli deh hehehe
    minal aidzin wal faidzin mohon maaf lahir batin..

    1. Pernah juga juadah raya saya tempah atau beli jika tidak sempat untuk membuatnya sendiri. Sebenrnya lebih mudah…hihi πŸ™‚
      Terima kasih Miss Ipah.

      Selamat hari raya aidilfitri.
      Taqobbal Allahu Minna WaMinkum

  3. akk tak pandai mengayam ketupat bahagian tu serah pd en.cyg…kami bergotog royong en. cyg ayam akak isi beras dlm sarung ketupat dan buat rendang …hasilnya boleh makan seisi keluarga

    SELAMAT HARI RAYA IDUL FITRI

    1. Kalau kerja dibuat secara gotong royong mesti best..
      Sama-sama ada peranan masing-masing.

      Thanks Kak Mas…tak balik Pahang tahun ni? πŸ™‚

    1. Wahhhh….saya setakat bolehlah siket2 untuk makan sendiri..dah lama tak buat hari tu..rasa slow pulak menganyam. Daun pulak tak berapa panjang, jenuh nak adjust

      Thanks Okje πŸ™‚

  4. wah, ternyata pandai mengayam ketupat juga.
    tidak gampang itu bikinnya, apalagi pada step-step di awal. Kalau di step akhir, untuk menarik-narik dan merapatkan anyaman saya sih bisa, hehe…
    Kalau di tempat saya, ketupat dimakan dengan opor ayam, bagaimana di Malaysia?

    1. Sudah lama tak buat..skill nya sudah makin kelam..hihi

      Kalau di sini ketupat dimakan dengan rendang. Teringin juga nak makan opor ayam..nanti mau dicoba buat.

      Thanks Mba Nove πŸ™‚

    1. Kat pasar sebelah masjid Pontian hari tu jumpa jugak. Tapi saja nak polish skill…hihi.
      Cuma burasak aje yg saya beli siap.

      Thanks Khir πŸ™‚

Leave a Reply