Allah Menjawab Al Fatihah Kita




Assalamualaikum

Ramai orang yang tergesa-gesa membaca Al Fatihah terutamanya ketika solat, seakan-akan mahu segera menghabiskan solat. Sebenarnya sewaktu kita selesai membaca setiap baris ayat dari surah Al Fatihah, Allah akan menjawab setiap ucapan kita.

  • Ketika kita mengucapkan “AlhamdulillahiRabbil ‘alamin”. Allah menjawab “HambaKu telah memuji Ku”
  • Ketika kita mengucapkan “Ar-rahmanir-Rahim”, Allah menjawab “HambaKu telah mengaggungkan Aku”
  • Ketika mengucapkan “Maliki yaumiddin”, Allah menjawab “HambaKu memujaKu”
  • Ketika kita mengucapkan “Iyyaka na’ budu wa iyyaka nasta’in” Allah menjawab: “Inilah perjanjian diantaraKu dan hambaKu”
  • Kita kita mengucapkan “Ihdinash shiratal mustaqiim, Shiratalladzinaan’amta alaihim ghairil maghdubialaihim waladdhooliin”, Allah menjawab “inilah perjanjian antara Aku dan hambaKu. Akan Ku penuhi yang ia minta” 
          (Sumber: HR, Muslim dan At-Tirmizi)
  • Berhentilah sejenak setelah membaca setiap satu ayat. Rasakanlah jawapan indah dari Allah kerana Allah  sedang menjawab ucapan kita.
  • Selanjutnya kita ucapkan Aaamiiin, dengan ucapan yang lembut, kerana Malaikat pun sedang mengucapkan hal yang sama dengan kita.
  • Barangsiapa yang ucapannya “Aaamiiin-nya” bersamaan dengan para Malaikat, maka Allah akan memberi keampunan padanya” (HR Bukhari, Muslim Abu Dawud)
  • Adalah lebih baik jika kita memahami erti setiap baris ayat dalam surah Al-Fatihah, untuk penghayatan yang lebih sempurna.
Sekian. Wassalam.

Gambar : Google

Tags:

29 thought on “Allah Menjawab Al Fatihah Kita”

  1. paridah says:

    assalam jgn bersolat tergesa-gesa ya..perkongsian yg bagus.

    1. admin says:

      Betul tu faridah..
      thanks πŸ™‚

    1. admin says:

      Terima kasih Santika and Mr Aldino…
      Saya ada sedikit masalah dengan comment moderation…minta maaf di atas segala kesulitan

    2. ga mengapa kak, moga cepet terselesaikan errornya, so terus saling baca fatehah agar saling dapat pahala..

  2. Alhamdulillah. Tw sharing fidah.

    1. admin says:

      Welcome Tasha πŸ™‚

  3. Em Albar says:

    alfatihan adalah ayat serba guna ya mbak, asal niatnya benar

    1. admin says:

      In shaa Allah..Terima kasih atas komen dan kunjungannya πŸ™‚

  4. Aldino Sya says:

    serasa menyelam di samudera semesta,..

    1. admin says:

      Alhamdulillah…mungkin itu nikmatnya hubungan antara hamba dan Tuhannya…

      Thanks Mas Al πŸ™‚

  5. Great sharing Fidah.. terimakasih πŸ™‚

    1. admin says:

      Thanks Nurul πŸ™‚

  6. hainom OKje says:

    Sayunya Fidah….okje ni dulu dulu selalu gak baca Fatihah gopoh gapah….rasa rugi pulak huhu…

    1. admin says:

      Kadang2 saya pun cam tu..semoga menjadi peringatan..thanks okje πŸ™‚

  7. admin says:

    Salam. Saya mempunyai sedikit masalah dengan fungsi 'komen moderation'. Minta maaf jika ada komen yang tak ter 'publish' atau terhapus…
    1000x apologies :(:(

  8. ain diyana says:

    terjemahan surah al fatihah yang sangat indah..
    bersyukur sangat kerana dpt ustaz fauzan semasa di kolej dulu..
    dia mewajibkan kami menghafal terjemahan surah ni..
    kalau dia x suruh, ntah sampai bila lah nak ada inisiatif sendiri untk menghafal..

    1. admin says:

      Alhamdulillah…semoga istiqamah
      Thanks Ain..Salam jumaat πŸ™‚

    1. admin says:

      Aamiin..Thanks Lin πŸ™‚

  9. Khir Khalid says:

    Aamiin… Kelebihan Al Fatihah.. kerana itu Allah mewajibkan kita membacanya dlm setiap solat.. subhanallah.. Allahuakbar. Thanks sharing..

    1. admin says:

      Setuju
      Thanks Khir

  10. Belog Santai says:

    Thanks Fidah…kalau kita dapat merasainya pasti semuanya indahkan..berkomunikasi secara dierct dengan Allah…

    1. admin says:

      Indahnnya hubungan hamba dan pencipta.

  11. Krn itu alfatihah termsk dlm rukun solat

    1. admin says:

      Betul tu Anies

  12. Bunda_nora says:

    Subhanallah.. itulah kelebihan Al Fatihah yang kadang ada jugak kita terlepas pandang..

    1. admin says:

      Betul tu Bunda..
      Thanks

Leave a Reply

Related Post